0 A B C D E F G H I J K L M N O P R S T V W Z

Amadinda ütőegyüttes

koncert.hu

Az Amadinda Ütőegyüttes Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas magyar együttes.
Az együttes 1984-ben alakult a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán tanult zenészekből. Nevüket egy ugandai eredetű ütőhangszerről vették. Célja a Magyarországon némiképp elhanyagolt ütőhangszeres műfaj felkarolása, a külföldön már jól ismert és népszerű ütőhangszeres kompozíciók bemutatása, magyar zeneszerzők műveinek hazai és külföldi megismertetése .
Az együttes repertoárja hamarosan egzotikus népzenék bemutatására is kiterjedt, ezeket a helyszíneken tanulmányozták (hangszereik egy része is eredeti, autentikus). A tagok is foglalkoznak zeneszerzéssel; a zenetörténet számos darabját átírták a maguk számára. John Cage az ő számukra írta 1991-ben Four4 című darabját, amit Tokióban mutattak be. Ligeti György is írt darabot számukra, a Síppal, dobbal, nádi hegedűvel című darabot Franciaországban mutatták be Károlyi Katalin társaságában. Szoros kapcsolatot alakítottak ki Steve Reichhel, számos darabját játszották, és a szerző, az egyesület fennállásának 25. évfordulójára nekik és a kanadai Nexusnak dedikálta Mallet Quartet című művét. Az együttes más kortárs zeneszerzők műveit is szívesen játsszák: Eötvös Péter, Keller András, Kurtág György, Mártha István, Petrovics Emil, Presser Gábor, Vidovszky László és James Wood összességében több mint negyven művet írtak a zenekar számára.
Az együttes hazai és külföldi hangversenyeken, fesztiválokon lép fel, mesterkurzusok sorát tartják itthon és külföldön. Számos hangfelvételt készítettek, amelyek közül kiemelkedik a John Cage összes ütőhangszeres művét feldolgozó hat CD.

Vivier: Cinqchansons pour percussion (trióváltozat, magyarországi bemutató)
Xenakis: Peaux Bob Becker: Mudra
Bob Becker: UnseenChild
Steve Reich: Six Marimbas
Amadinda Ütőegyüttes: Bojtos Károly, Holló Aurél, Rácz Zoltán, Váczi Zoltán
TanBorEn Trió: Kerek Csombor, Madaras Zoltán, Tóth Levente (ütőhangszerek)
A Zeneakadémia ütőhangszeres hallgatói

Claude Vivier és Steve Reich vagy IannisXenakis és Bob Becker zenei gondolkodásában kevés hasonló vonást lehet felfedezni, ugyanakkor az ütőhangszerek kínálta hangzáslehetőségek és az archaikus kifejezési formák iránti fokozott érdeklődés mind a négy komponistában közös. Az Amadinda Ütőegyüttes és a Zeneakadémia ütőhangszeres hallgatóinak koncertje tehát annak bemutatására is vállalkozik, hogy hányféle módokon képes a tradicionális zene és az avantgárd, illetve a nyugati zene és a keleti világszemléletet közvetítő muzikalitás egymásba kapaszkodni. Vivier eredetileg szólistára írt darabja Bali szigetét, Xenakis kizárólag dobbőrös instrumentumokra hangszerelt kompozíciója a görög mítoszok világát idézi meg. Bob Becker távol-keleti hagyományokra reflektáló művei közül az indiai tánckultúrától ihletett Mudrát egy kritikus így jellemezte: a darab tökéletes reprezentációja annak, hogy Becker számára mi a fontos a zenében: az eufória, az öröm és a harmónia.

Related Nevek